Min värld helt enkelt. Välkommen!

fredag 21 oktober 2011

Partistämman såhär långt

Partistämman såhär långt är både rolig och går med små steg i en bra riktning. Partistämmogårdagen innehöll utskottsbehandling, delegationsmiddag och middag. Utskottsbehandlingen blev riktigt bra. Jag satt tillsammans med Erik Bengtzboe, Manne Bergström och Klas Vestergren i utskottet för utbildning, och vi hade många bra diskussioner och landande i en hel del bra slutsatser. Dels beslutade utskottet att det är kunskaper och inte år som ska avgöra tiden i grundskolan. Grundskolan måste bli flexiblare både i sin start, i tidslängd och vid slut. Alla är inte "skolmogna" vid samma tidpunkt och elever lär sig olika saker i olika tempo.

Vidare fattade utskottet en del andra beslut kring t.ex. att moderaterna ska verka för att politiska ungdomsförbund ska få kampana på skolor, att reglerna för att starta friskola behöver moderniseras och att språkstudier inte ska begränsas till EU-länder. Bra och roligt!

MUF Östergötland (som för övrigt hade en sjukt rolig kampanjdag i onsdags och värvade 63 medlemmar tillsammans - WOW) synts en del i media inför partistämman. Först ut var debattartikeln i Extra Östergötland i tisdags som handlar om fribelopp och arbete under studier som jag och Sandra Sannemo Bårman skrivit:

Debattartikel (finns ej länk)
Sen blev det torsdag, och då publicerade Folkbladet en debattartikel om vikten av att att politiska ungdomsförbund ska få kampanja på gymnasieskolor från mig, Julia Setterberg och Kasper Gieldon. NT publicerade en debattartikel om jobb för unga från mig, Erik Östman och Olivia Andersson. I Corren idag skriver jag och Christian Gustavsson om vikten av moderaterna värnar den personliga integriteten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar