Min värld helt enkelt. Välkommen!

måndag 1 juli 2013

Välkommen Kroatien

Första maj i år körde jag bil mellan Österrike och Ungern. Det är inte så långt mellan huvudstäderna, det tar bara ett par timmar med bil mellan Wien och Budapest. Det var inte första gången jag åkte sträckan, förra gången var i slutet på nittiotalet. Den här gången var det dock inte lika viktigt med pass, till exempel. Och när jag passerade gränsen kunde jag enkelt passera. Den stora grå betongbyggnaden vid gränsen var dock en påminnelse om tiden när murarna mellan länderna var högre.

Första maj i år var det nio år sedan på dagen Ungern blev medlem av EU. Och även om EU har många fel och brister, och skulle behöva sänka sina murar rejält mot länderna utanför är det ändå väldigt roligt att kunna välkomna Kroatien in i unionen. Låt oss hoppas att EU, trots sina brister, kan skapa mer frihet, öppenhet och tolerans i en region som verkligen behöver det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar