Dagens rubrik ville jag verkligen inte skriva. Kikade på morgonnyheterna imorse, och ser att gymnasiebehörigheten i utsatta stadsdelar har sjunkit. Det är riktigt allvarligt. I Norrköping har man tittat på Klockartorpet där 86.1 % av eleverna var behöriga 1998 mot bara 80.8% idag. En femtedel av eleverna i Klockartorpet får alltså inte börja gymnasiet efter årskurs nio. Och då är Norrköping inte värst i klassen. I stadsdelen Gamlegården i Kristianstad är siffran 52.1 %. Det är naturligtvis ännu värre. Men 80.8% är redan det riktigt illa.
Det är allvarligt av flera skäl. Det första - och kanske viktigaste - handlar om att alla Folkpartiets paroll "Klassresan börjar i klassrummet" har ett korn av sanning. Framförallt blir det mesta i livet rätt mycket tuffare utan gymnasieutbildning, eller ens klar grundskoleutbildning. Att få jobb med en utbildning kan idag vara svårt. Att få jobb utan gymnasieutbildning kan vara riktigt, riktigt svårt.
Alla sossarnas (s)atsningar i Norrköping verkar inte ha hjälpt. Och för att raljera lite, förra mandatperioden byggde man om idrottsparken för 300 miljoner. 300 miljoner som kunde varit ganska många lärare, nya datorer, läroböcker, studiebesök eller andra saker som kunde hjälpt den här femtedelen i Klockartorpet.
Alla Norrköpings elever förtjänar en bra skolgång. Oavsett i vilken stadsdel man bor!
Egentligen är det väl inte så konstigt. Visst, det är säkert inte så lätt att rekrytera de "bästa" lärarna till de här områdena, men den viktigaste orskaen är nog att många elever i de här områdena inte har svenska som modersmål.
SvaraRaderaJag tror faktiskt inte riktigt att det är så enkelt... Det är en väldigt svår fråga som jag tror kräver många lösningar. Att elever som inte har svenska som modersmål kan ha det tuffare att lära sig saker på svenska köper jag. Men i sådana fall bör man väl fundera över hur man ser till att eleverna kan lära sig saker? Och framförallt - när man ser en nedåtgående trend, varför gör man inget för att stoppa den?
SvaraRaderaJag är helt övertygad om att det finns massor av duktiga lärare (och andra för den delen) som har massor av idéer för hur fler ska klara skolan. Men varför kommer de idéerna inte fram, eller lyssnar vi inte bara på dem?
Jag är en invandrare och bor i ett invandrartätt område. Mitt barn som går i mellanstadiet har ett annat problem. Han har bland annat goda kunskaper i engelska. Han rättar sin lärare när hon gör grammatiska fel eller ordfel. Det gör henne arg. Mer fokus borde läggas på lärarens kompetens. Med det här menar jag inte att alla lärare är inkompetenta.
SvaraRaderaAlltför stor ansvar delegaras från lärare till elever. Det är där problemet ligger.
Det finns två olika grupper av lärare. Den ena gruppen är promblemlösare. När ett problem uppstår, så gör de allt som står i deras makt för att åtgärde problemet. Det ger resultat. Sådana lärare pratar aldrig negativt om sina elever oavsett deras nationalitet. Men det finns andra lärare som skyller allt negativt på sina elever. Om de kan man säga bara en sak, a bad workman always blames his tools.
SvaraRadera