Små, små steg är inte bara en väldigt söt låt. Det kan också beskriva en del nya lagar.
Den förste januari blir några saker lite, lite friare efter lagändringar. Nu är det tillåtet att servera alkohol även om man inte har varm mat till exempel. Fast man måste fortfarande ha matservering. Men det går åtminstone att dricka sake till sushin... Pyttelitet steg! Filmcensuren för vuxna avskaffas. Fast åldersgränsern är kvar. Det blir diverse valförändringar, valdagen flyttas från tredje till andra söndagen i september (hade jag helt missat) och man behöver aningens färre personröster för att kunna bli personkryssad till riksdagen. Fast 5% är fortfarade rätt mycket, framförallt i de större partierna. Men litet, litet steg mot att låta vanliga människor själva bestämma vilka de vill bli företrädda av. Något rätt många av oss är rejält trötta på - tågförseningar - blir belagt med avgifter. Litet steg mot fokus på passageraren. Fast rätt långt ifrån att faktiskt låta passageraren själv välja det tågbolag som är bäst på att komma i tid.
Små, små steg är nog ledordet. Men hellre små steg än inga alls.
Eftersom i stort sett alla tågförseningar beror på faktorer som själva tågföretaget inte kan påverka lär det inte hjälpa med fler bolag som kör tågen. Nackdelen blir istället att om "mitt" tåg är sent så kan jag inte ta ett annat eftersom det är ett annat bolag med andra biljetter. Du verkar ha missat att i stort sett ALLA är eniga om att det är just avregleringen som har en stor skuld till problemen. Tittar man internationellt finns det ett ganska stort samband att avreglering innebär stora problem, statlig styrning och satsning innebär istället väl fungerande järnvägstrafik. Jag tror du ska växa upp och koppla bort ideologin och istället tänka praktiskt.
SvaraRaderaDu har rätt i att tågförseningar ofta beror på andra saker. En av dem är t.ex. att man i väldigt många år eftersatt underhållet av järnvägsnäten. Och jag tror faktiskt inte allt skulle lösa sig bara för att SJ privatiserades. Däremot skulle man få till ett annat kundfokus. Vad händer om tåget är försenat? Väder & vind är svåra att styra över - även med topputrustade spår. Det privata företag som ville behålla sina kunder skulle förmodligen agera aningens annorlunda är vad SJ oftast gör. Jag tillhör dem som åkte tåg relativt ofta. Numera tar jag omöjligt buss istället. Dels kommer de i tid, men framförallt är både Swebuss, Bus4you och flera andra villiga att hjälpa en som passagerare när det krånglar - annars kommer man ju inte tillbaka. DEN mentaliteten efterlyser jag, och den får man väldigt, väldigt sällan utan konkurrens.
SvaraRaderaJag är dessutom helt övertygad om att tågbolag som ville behålla sina resenärer skulle lösa problemet med biljetten du beskriver ovan.