Min värld helt enkelt. Välkommen!

söndag 7 augusti 2011

Björklund och höjd lärarstatus

Gillar att Björklund tar upp höjd lärarstatus i sitt sommartal. Jättebra att den frågan diskuteras. Att höja statusen på det som kan vara ett av världens viktigaste yrken är viktigt och bra. Tyvärr tror jag att Björklund tänker fel gällande hur statusen ska uppnås.

Genom att göra lärarväsendet till mer av ett skråväsende tror jag inte skapar bättre lärare. Att våra lärare är utbildade och kunniga inom det de undervisar i är jätteviktigt. Men det kan finnas andra sätt att få den kunskapen än genom lärarhögskolan. På min gymnasieskola kunde man läsa Småföretagande A. Vad är det som säger att den som själv drivit eget, har mycket erfarenhet och "kan" företagande inte skulle kunna undervisa i det? På min gymnasieskola i USA hade vi en fysiklärare som jobbat för NASA och sen läst till lite pedagogik. Inte bara var han otroligt kunnig, han hade också massor av häftiga erfarenheter att dela med sig av.


Självklart ska våra lärare vara kunniga och duktiga. Men genom att göra läraryrket till ett skråväsendet där man blir lärare, fortsätter som lärare och sen alltid är lärare tror jag inte är rätt väg. Satsa istället på att höja statusen genom fler karriärvägar, större lönespridning och högre lön till duktiga lärare och större möjligheter att utvecklas. Den där småföretagaren som sadlar om till lärare kan vara den som inspirerar en hel årskull till att starta företag, och NASA-fysikern bidrog åtminstone till att jag började läsa teknik fysik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar