Min värld helt enkelt. Välkommen!

torsdag 25 augusti 2011

Manifestation för Vitryssland

Idag höll MUF Östergötland en manifestation på Stora Torget i Linköping för att visa vårt stöd för frihet, öppenhet, demokrati och mänskliga rättigheter i Vitryssland. Något som tyvärr inte är verklighet i Vitryssland. Det är närmare mellan Minsk och Stockholm än mellan Linköping och Kiruna vilket gör att diktaturen verkligen ligger runt hörnet. Här har vi en skyldighet att hjälpa den vitryska oppositionen.

När vi bestämde oss för att hålla manifestationen var våra funderingar mest om hur vi skulle kunna få media att uppmärksamma detta. Vi sökte naturligtvis polistillstånd eftersom vi var på allmän plats, men det var från vårt perspektiv mest för att "boka" platsen. Det var så självklart. Mindre än 100 mil bort hade de som försökt riskerat fängelse, misshandel mm. Det kändes självklart att arrangera manifestationen.

Vi bjöd även in några andra politiska ungdomsförbund. Det här är en fråga där partigränser spelar mindre roll än synen på hur ett fritt och demokratiskt land ser ut. Jag är därför glad över att både SSU och LUF valde att delta.Vi har också sett under dagen hur manifestationer har arrangerats i bl.a. Stockholm, Malmö, Uppsala och Miami. Runt om i världen har manifestationer arrangerats, det har twittrats med hasttaggarna #August25 och #Belarus, det har facebookats, bloggats och mycket mer. Jag är stolt och glad över att se hur många som stod upp ett fritt Vitryssland. Jag är också stolt över att tillhöra Moderata Ungdomsförbundet som tillsammans med Christian Holm, moderat riksdagsledamot, tagit initiativ till detta.

Östgötska media har uppmärksammat det idag, och jag har sammanställt det lite.(Uppdatering kan ske =) )

Jag och MUFs förbundsordförande Erik Bengtzboe skrev på Corren debatt:

Jag är med i SR Östergötlands nyhetsinslag om manifestationen

Corren24 gjorde också ett reportage om manifestationen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar