Min värld helt enkelt. Välkommen!

måndag 11 april 2011

Att få mogna i sin egen takt

Vi människor är rätt olika. I de flesta fall är det rätt uppenbart -  vissa är t.ex. trötta på morgonen men jobbar bra på kvällen, andra vaknar i gryningen med oändlig energi. Vissa har jättelätt för att lära sig nya språk, medan andra tragglar för att förstå hur de där grammatikreglerna egentligen funkar. Vissa kan snickra ihop ett hus, med andra bara slår sig på tummen. Vi är lika bra, fast på olika saker och på olika sätt. Det tycker vi inte är så konstigt, utan bara bra. Tänk vad trist det skulle bli om alla var bra på samma saker, vid samma tidpunkt och på samma sätt?

Däremot verkar rätt många tro att vi är redo att gå i skolan vid en viss tidpunkt - allihop. Är man som jag född 1987 var man mogen att börja skolan i augusti 1994. Punkt. En av mina klasskompisar var född 4 januari, en annan 30 december. Det skilde nästan ett helt år mellan dem, men ändå skulle bägge två vara redo att börja skolan i augusti 1994. Utan diskussioner.

I min värld är människor olika, och blir redo för olika saker olika fort. Vissa kanske är redo att börja skolan när de är sex år, andra sex och ett halvt, vissa sju och för somliga kanske det behöver dröja åtta år innan det är dags att sätta sig i skolbänken. Att gå i skolan ska faktiskt handla om mer än att bara vara där - man ska lära sig saker också.

Att gå i grundskolan ska inte handla om att det är något man gör mellan sju och femton års ålder. Det ska handla om att faktiskt lära sig saker, oavsett hur lång tid det tar. För vissa kanske grundskolan bara skulle ta åtta och ett halvt år, för andra nio och ett halvt. Idag förväntas alla klara grundskolan på nio år, oavsett förutsättningar. Att inse att alla är olika, och uppnår grundskolans mål på olika lång tid är viktigt. Ett bra steg på vägen dit är att låta människor mogna i sin egen takt innan det är dags att sätta sig i skolbänken.

SvD, DN

2 kommentarer:

  1. Håller mig dig i stort här Carin. Det kan skilja mycket på barn i den åldern när det kommer till mognad och lärande. Däremot tänker jag försvara Björklund lite och säga att han stod upp för det jag anser vara rätt i kvällsöppet för ett tag sedan. Då handlade det iofs om att införa spets/elitklasser i annat än musik och idrott. Vilket jag är helt för. Just för att man ska få utvecklas i just det tempo man har. Så inte de duktiga elevernas jobb blir att hjälpa de andra eleverna. Men fortsätt skriva, alltid lika intressant att läsa....

    SvaraRadera
  2. Johannes Nilsson11 april 2011 kl. 16:47

    Det finns ju redan en till viss del individanpassad skolstart. Man kan börja ett år tidigare om man vill/kan/är tillräckligt mogen, samt börja ett år senare ifall det bbehövs. Detta var i varje fall möjligt när jag började skolan 1994.
    Har haft klasskamrater som börjat både ett år tidigare eller ett år senare.

    SvaraRadera