Min värld helt enkelt. Välkommen!

onsdag 2 februari 2011

Akta världens motor

Ayn Rand firar födelsedag idag. Hon lever visserligen inte längre, men hennes verk är lika aktuella som någonsin tidigare. En av de böcker som haft störst påverkan på mig är hennes alster "Och världen skälvde". Jag fick den boken av Robert, tidigare distriktsordförande i MUF Östergötland, när jag var sjutton. Boken såg visserligen tungläst ut, men visade sig vara 1200 sidor som både var svåra att släppa, men också gav upphov till väldigt mycket funderingar och tankar.

I boken pratas det mycket om motorer, både som metaforer och som drivsystem, och varje gång jag öppnar min bok (bilden) om elmotorer tänker jag på Ayn Rand.

Ayn Rand har skrivit många böcker, men den mest kända är ."Och världen skälvde". Jag har läst den flera gånger, och strukit under och markerat delar eller tankar som jag tyckt varit extra intressanta. Som de flesta andra som läst "Och världen skälvde" slås jag av citatet och tesen:
"Jag svär - vid mitt liv och vid min kärlek till livet - att jag aldrig kommer leva för någon annan människas skull, inte heller begära att någon annan människa ska leva för min".

Mycket tänkvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar