Min värld helt enkelt. Välkommen!

måndag 7 februari 2011

Snö dyrt för SJ såväl som för tågresenärer

SJ presenterar nu sitt resultat för 2010, och man kan konstatera att bolaget gick back med 300 miljoner under december. 300 miljoner är rätt mycket, och hela 54 miljoner betalades ut i december i form av resegaranti. Jag åker en hel del tåg, och kan väl konstatera att december inte direkt var någon optimal tågåkarmånad... Var minst sagt stressad när jag skulle åka mot julledighet. 2,5 timmars marginal var uppenbarligen inte tillräckligt. Sen var december en extrem månad. Det gick inte så mycket bättre för bilisterna heller...

Det som är viktigast att komma ihåg är att bakom de där 54 miljonerna i resegaranti ryms rätt många människor som inte kom fram i tid. Rätt många människor som kanske inte hade samma tur som mig (som trots allt hann med det åtråvärda flyget). Människor som blev sittande väldigt länge. Det är viktigt att komma ihåg i sådana här lägen att ingen råder över väder. Men däremot råder man över planering och förberedelser. Och hantering. Alla SJ-anställda jag träffade under min dag i kaoset (eller andra dagar) var supertrevliga. Otroligt hjälpsamma, serviceinriktade och trevliga. Men det gjorde inte att jag kom fram fortare. Det går att fixa en bättre logistik för ersättning, vilka tåg som tas bort, och hur människor ska komma fram. För bland bakom 54 miljonerna i resegaranti finns rätt många ledsna och besvikna människor.

Och där har SJ ett rätt rejält problem att lösa. Frågan är om man faktiskt fattat det... Vi lär väl märka nästa gång det snöar.

DN, SvD, Expressen, E24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar