Min värld helt enkelt. Välkommen!

tisdag 29 mars 2011

Bra lärare måste få bra lön

Stockholms skolborgarråd mfl skriver idag på DN Debatt om hur duktiga lärare måste få bra lön. De lyfter olika åtgärder som alla syftar till att ge lärare som utmärkr sig som bra pedagoger chansen till fler karriärvägar inom lärareyrket, t.ex. som lärarcoacher, men också möjlighet till högre lön.

Jag kommer alltid minnas vissa lärare som särskilt påverkat mig att vilja lära mig mer. Claes A som på allvar väckte intresset för matematik, Michael som på allvar fick mig att inse att naturvetenskap var nyckeln till en rolig framtid eller Claes P som lyckades återskapa fascinationen för historia och samhällskunskap. Jag hade många bra lärare och de lyckades inte bara lära ut kunskaper utan också skapa ett djupare intresse och en förståelse för alltifrån imaginära tal till Spartacus.

Vill vi ha fler lärare som Claes, Michael och Claes i framtiden tror jag att vi måste göra läraryrket mer attraktivt. Större möjligheter att göra karriär, påverka sin arbetssituation, och faktiskt kunna tjäna bra som lärare, tror jag kan bidra till det. Utan de här duktiga lärarna är skolan intet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar