Min värld helt enkelt. Välkommen!

tisdag 22 mars 2011

Min makt som konsument

Som konsument har man mer makt än vad man ibland föreställer sig. Väljer man som konsument att köpa en viss vara ger det (oftast) vinst till företaget som säljer varan. Väljer man att inte köpa en viss vara ger det ingen vinst. Ganska enkelt.

Jag försöker välja mina varor väl, åtminstone så långt jag kan. När jag köper något stöttar jag ju det företaget, och om det är något jag inte vill stå bakom, så försöker jag låta bli. Ibland är det lättare, och ibland svårare. Oftast lätt. Det är sällan jag verkligen ogillar något.

Det finns däremot en sak som jag verkligen inte gillar, och det är vikthets. Jag har tidigare bloggat om det här. Jag gillar inte att läsa artiklar i stil med "så tappar du fem kg på tio veckor" eller "så går du ner i vikt till sommaren". Jag gillar verkligen att läsa artiklar som beskriver hur man lever hälsosammare och blir friskare och starkare. För många kan det säkert innefatta ett visst vikttapp. Men definitivt inte för alla, och jag vet att jag själv så väl som andra blir påverkade av att läsa om hur 10 tappade kilon gör en "lyckligare". Jag vill ju så mycket hellre läsa om "så här äter du för att orka mer", eller "10 bästa tipsen för mer energi".

Att det inte är bra att äta Marabou till lunch är jag väl medveten om. Men jag gillar inte idén att man ska låta bli enbart på grund av sin vikt, kroppen är så mycket mer än en siffra. Jag tycker att min kropp är en fantastisk sak som både orkar hålla ett högt tempo med skola/jobb/politik samtidigt som den kan ge mig fantastiska offpistupplevelser och sköna löprundor. Klart att jag vill leva någotsånär hälsosamt för att ta hand om den, men det sista jag skulle göra mot min kropp är att banta. Den förtjänar faktiskt mer än så.

Så därför bestämde jag mig för att utnyttja min konsumentmakt. I söndags när jag stod på centralen i Stockholm och valde tidning inför hemresan insåg jag att jag faktiskt inte kunde köpa någon av dem jag ville köpa blev jag visserligen lite sur. Men jag tänker inte köpa någon av mina "vanliga" s.k. tjejtidningar, typ Cosmopolitan, Solo etc så länge de har viktnedgångstips på framsidan. Om Cosmopolitan mfl vill ha bantningstips på framsidan får de gärna ha det. Jag vill absolut inte förbjuda det. Men jag tänker inte heller köpa tidningen så länge de har bantningstips på förstasidan.

1 kommentar: