Min värld helt enkelt. Välkommen!

söndag 2 januari 2011

Det här med vikt...

Var och storhandlade mat idag. Var nog inte ensam om att skippa chipsen och satsa mer på apelsinerna såhär efter jul... Julen brukar ju generellt vara högtiden när man sitter still i flera dagar och äter nästintill ohämmat. Oftast är det inget större fel i det. Däremot är det nog ingen jättehit att göra det jämt.

Det här med vikt och extrakilon är lite klurigt. Å ena sidan ska man se till att ha lite kilon på kroppen. Å andra sidan blir för många kilon lätt en belastning för både kropp och knopp. Bortsett från att ett gäng extrakilon kan vara jobbiga att bara bära runt på, så kan det också innebära problem för hjärta och blodkärl. Det är definitivt inte hälsosamt att ha för många extrakilon. Men motsatsen är inte heller så bra. Och den missar man väldigt ofta i den här debatten.

För samtidigt som man ska undvika att äta alltför många kanelbullar varje dag, och röra på sig, är det superviktigt att få i sig tillräckligt. Jag är ung och jag är tjej. Jag tillhör dem som gärna tar en bulle till, men vet om att rör jag lite på mig försvinner de kalorierna. Blir det många bullar ett tag får man väl äta äpplen till fika ett tag. Men såklart har även jag funderat, och rätt många gånger, på det här med vikt. Putar inte magen lite? Om man tittar från sidan då? Lite? Oftast helt onödiga tankar. Men det är verkligen inte lätt...

För bland oss unga tjejer är det tyvärr rätt vanligt att man funderar för mycket på vad kalorierna hamnar, och för lite vad de faktiskt är till för. Och är det något vi ska vara medvetna om så är det att kroppen faktiskt behöver det vi stoppar i oss. Särskilt om vi stoppar i oss hyfsat rätt saker. Skippar man frukost & lunch så kommer man (åtminstone de flesta av oss) att fungera rätt mycket sämre. Äter man inte orkar man inte helt enkelt.

De flesta av oss lever rätt hektiska liv, och för att generalisera, just unga tjejer har en förmåga att tro att vi ska klara allt - samtidigt. Ska vi ha bråkdelen av en chans då, så måste vi äta ordentligt. Jag har lärt mig - efter trial and error - att äter inte jag mellanmål innan jag ska träna/jobba/gå på möte/tala eller dyl på kvällen, då blir jag en väldigt tråkig och sur människa. Och ska jag orka springa en mil, då måste jag ha laddat upp under dagen. Och ska man orka vara glad och topprestera mellan 8 och 22 - då går det helt enkelt inte att tänka att "skär jag ner på kalorierna blir jag smalare". Då får man träna för att bli smalare, men äta ordentligt under tiden.

Helt enkelt. Ibland är inte den tredje kanelbullen en jättebra idé. Men se definitivt till att äta ordentligt - annars orkar man inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar