Min värld helt enkelt. Välkommen!

söndag 9 januari 2011

Recension dobbarna


Dobbarna på - snett uppifrån
Testsprang nya dobbarna igårkväll. Modellen jag köpte heter "Boston everyday" och säljs på Stadium för 299kr. Det finns fler modeller, och tror att de flesta sportkedjor har sådana.

Idén är alltså att när man tagit på sig sina träningsskor så trär man helt enkelt dessa över dem. Man får vara lite försiktig när man går inomhus, men så fort man kommer ut utomhus känns det som vanligt. De kändes nästan inte alls (möjligen att remmen längst fram kändes genom skon, men yttest lite).

Dobbarna på - snett underifrån




Jag testsprang en sträcka som gick på asfalt (växlande trottoar/väg). Jag gick där ca 30 min innan jag sprang, och då var det halt. Underlaget var is/vatten/snö. Med vanliga stövlar halkade jag lite som bambi ungefär.

Med dobbarna halkade jag inte alls. Oavsett underlag hade jag bra grepp vilket var riktigt skönt. På de sträckor där det bara var ren asfalt lät det lite skojigt när jag sprang, men det kändes inte konstigt. Jag larvade mig lite och gjorde "snabbstopp" och studsade runt lite för att testa dem, men hade riktigt bra grepp överallt. Det känns att dobbarna "tar i" när man springer på snö/is, så möjligen blir det kanske lite tyngre att springa. Klockade dock inte, så svårt att säga om det hade någon inverkan...

Jag har aldrig sprungit med dobbskor, men det här kändes som ett klart vettigt alternativ. Jag är supernöjd, och det känns jätteskönt att kunna springa utomhus resten av vintern utan att oroa sig för att ramla!

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar