Min värld helt enkelt. Välkommen!

tisdag 4 januari 2011

Lättare att gå till apoteket nu

Numera är det tillåtet med privata apotek i Sverige. Det är alltså inte bara staten som får äga och driva apotek. Detta har lätt till en stor sak - det är otroligt mycket smidigare handla på ett apotek idag. Otroligt mycket smidigare. Bättre öppettider, apotek på fler platser än tidigare och mindre köer. De där timslånga köerna för att hämta ett recept är utrotningshotade. Helt enkelt otroligt mycket smidigare för dig och mig varje gång vi ska hämta ett recept.

Ett exempel är i Ryd, Linköping där många studenter bor. Apoteket där var (förut) öppet mellan 9-18 på vardagar. En tid när åtminstone jag & mina klasskompisar nästan alltid är i skolan. För teknologer i Ryd gällde det med andra ord att antingen cykla iväg på en håltimme, eller ta sig till stan för att hämta ut recept. Efter avregleringen öppnade "Kronans apotek". Numera är apoteket anpassat efter de boende, och har naturligtvis öppet även på helgerna.

Det här med läkemedel är inte helt enkelt. För de absolut flesta är det något man har en schysst och sund relation till, något man behöver någon enstaka gång. Kanske har man huvudvärk, är sådär tokförkyld eller har ramlat och gjort sig illa. För många är läkemedel till och med en förutsättning  för att klara vardagen trots krämpor, allergier och svåra sjukdomar. Problemet kommer sen till de - alltför många - som inte riktigt har en sund relation till läkemedel. Och det är ett allvarligt och stort problem, men där är läkemedlen ett symptom på andra saker, inte den egentliga boven. Även om de såklart orsakar stora bekymmer i kroppen. Problemet i den här debatten är att man hellre pratar om symptomen istället för orsakerna. Och öppettiderna på apoteken spelar faktiskt inte huvudrollen i hur de personernas hälsa.

4 kommentarer:

  1. Tyvärr har jag inte märkt någon skillnad vad det gäller öppettiderna men däremot så har det blivit skillnad för oss som har recept och livsviktiga mediciner. Det har blivit mycket sämre, trots att det inte skulle bli någon försämring så har i alla fall inte jag blivit tryggare med den otroliga brist på kunskap och förståelse för sjuka människor. Nej, tacka vet jag de gamla apoteken där kunskapen inte brast hela tiden. Så nu kommer jag bara att handla via apoteket.se för där finns det kunskap. Har tröttnat på att det brister hela tiden och vi har Kronan här med och det är i en vintersportort men inte tusan har de gjort något åt öppettiderna. Köerna är lika långa som de alltid varit, kassorna lika få och väntetider på mediciner har ökat katastrofalt.

    Jag förstår att ni som bor runt och i städerna har fått det bättre men på landsbygden blev det tyvärr tvärs om.

    SvaraRadera
  2. Jag ser bara nackdelar med avregleringen av apoteksmonopolet. Mina läkemedel säljs numera av diverse mer eller mindre seriösa aktörer med namn som ”Svensk Droghandel” som tjänar pengar på att jag är sjuk. Läkemedelspriserna har skjutit i höjden. Och likaså läkemedelsförsäljningen. Det sistnämnda är inte särskilt bra, på samma sätt som att det inte vore särskilt bra om Systembolagets försäljning helt plötsligt skulle skjuta i höjden.

    Patienter får inte köpa sin receptbelagda, och kanske livsnödvändiga, medicin på grund av att de har betalningsanmärkningar.

    Men är det inte bekvämt med fler apotek? Även där blir svaret nej. Förr kunde de olika Apoteken se varandras lagerhållning. Om en medicin var slut på mitt närmsta apotek kunde de hänvisa mig till ett annat apotek som hade medicinen inne. Nu går inte det längre. Utan är min medicin slut får jag själv gå runt från apotek till apotek tills jag hittar ett som har min medicin i lager.

    Henry Ohlsson

    SvaraRadera
  3. Det är tråkigt om ni inte upplevt någon förbättring. Att olika apoteksbolag inte har koll på varandras sortiment tycker jag däremot inte är så konstigt. I värsta fall får man väl ringa runt, om man inte vill gå runt...

    Uttrycket "tjänar pengar på att jag är sjuk" tycker jag är intressant. Tjänar en mataffär pengar på att jag är hungrig? Tjänar bostadsbolaget pengar på att jag måste ha någonstans att bo? Var går gränsen för det man får tjäna pengar på?

    SvaraRadera
  4. Ofta händer det att mediciner är slut på lagret.Detta har inte hänt förut. På många nya apotek finns inga sittplatser vid receptutlämningen, vilket gör att många gamla och rörelsehindrade tvingas stå upp och vänta. Kunskapen är bristande i många fall. Nu anställs vem som helst att sitta vid kassan och ställer man en fråga kan de inte svara. Det spelar ingen roll om apoteken är privatägda eller statliga så länge man får den service man behöver.
    Och Carin. Du kan inte jämföra en mataffär med ett apotek. Vi väljer vad vi ska köpa i en mataffär men vi väljer inte vår receptbelagda medicin. Om purjolöken är slut på Ica kan jag köpa rödbetor istället, Inga problem, men när livsnödvändig medicin inte finns när jag köat i en halvtimme, är detta ett problem som borde rättas till. När ni absolut ivrar så hett för privatiseringar så se till att service och kunskap består för att vara sjuk är inget nöje för någon.

    SvaraRadera