Min värld helt enkelt. Välkommen!

lördag 8 januari 2011

Vinterns baksida


Utsikt från Funäsdalsberget på julafton.
Galet vackert!
 Jag älskar snö och vinter. (Utom när jag ska åka tåg). Det finns få saker som är vackrare än rimfrostiga träd i solnedgången, eller snötyngda granar när en solig januaridag. I år och förra året har vi dessutom fått riktigt mycket snö, även i nere i Östergötland, vilket gör det ännu roligare. Att kunna åka skidor i Yxbacken är inte självklart alla år. Eller att kunna ta en tur med längdskidorna i längdspåren som ploppar upp lite varstans. Eller bara ta en promenad i riktigt vackert vinterväder. De flesta av oss gillar vinter och snö, men är också medvetna om att vädret ibland kan ställa till det.

Det blir tuffare att ta sig fram, nästan oavsett transportmedel. Där kan vi göra mycket! Oavsett om det handlar om plogning av vägar eller järnvägar...

Tyvärr blir det också tuffare, och ibland mycket farligare, att ta sig fram inne i stan. Snö och is från tak är en sån sak. Igår kväll när jag och Sara var på väg hem från skolan varnade Sara för att gå under en del tak, och pekade på var det fallit mycket snö. Fallande istappar och stora snösjok kan vara riktigt farligt. I Norge har de tagit i med "hårdhandskarna" för att lösa det. Det är något jag tror att vi, framförallt i södra Sverige, måste bli mycket bättre på. En fallande istapp kan orsaka otroligt stora skador...

Kanske inte riktigt lika farligt, men besvärligt, kan det bli att ta sig fram. Jag har suttit i tekniska nämnden i Norrköping och fått mycket information om snöröjning. Att man inte hinner ploga allt på en gång har jag förståelse för. Och att ha konstant beredskap för jättesnöfall är kanske inte riktigt ekonomiskt rimligt alla gånger. Men däremot behöver nog de flesta av oss fundera över hur det blir att ta sig fram, trots snön. Att ta sig över stora snövallar är jobbigt för många, och nästintill omöjligt för vissa. Helt klart något att fundera över.

Vinter kommer trots allt varje år i mer eller mindre snörik utsträckning. Och vill vi kunna njuta av allt det fantastiska den medför, då måste vi också klara av att hantera lite vinter...

1 kommentar:

  1. Varför skall vi alltid bli förvånade och lamslagna när det faller lite snö och varför görs inget för att på ett enkelt sätt kunna få vardagen att fungera trots att det fallit lite snö? Jag har ett förslag på lösning som borde ge oss ett bättre samhälle samtidigt som några säkerligen inte skulle sky några medel för att förkasta mitt lilla förslag.
    Mitt förslag går ut på att de som sitter på kommunala kontor och trafikverkets kontor skall kunna delta i snäröjning i anslutning till sina arbetsplatser. Om vi skall förlita oss på att det finns tillräckligt många entreprenörer så kommer det mesta av snön att ha töat innan allt blivit snöröjt. Men om de som arbetar på offentliga kontor snöröjer och halkbekämpar i närområdet till sin arbetsplats då kommer vi att kunna nå de offentliga institutionerna och växlarna på våra bangårdar kommer att fungera. Dessutom kommer de offentliga inrättningarna att bli tillgängliga.

    SvaraRadera