Min värld helt enkelt. Välkommen!

onsdag 26 januari 2011

Dagens träning: onsdag vecka 4

Egentligen var planen att springa idag, men dagsschemat gjorde att ett gymbesök passade mycket bättre in. Har man labb mellan 19 och 21 blir det gärna så... Och springa på löpband kändes lätt uteslutet. Springer gör man utomhus helt enkelt.

Men vad gör man om man inte ska springa då? Jo, man kör ben + corestyrka!

Sagt och gjort. Jag satte snabbt ihop ett litet pass med mycket benstyrka, både i form av maskiner, men också mycket med bosuboll. Det är perfekt att köra utfall eller knäböj på bosubollen. Jobbigt för de stora musklerna, men mycket bra för de små musklerna runt knäet och fotlederna. De ställena där det är lätt att skada sig och man behöver mycket uppbyggnadsträning. För att vara duktig la jag också till en hel del mage, rygg och höftövningar. Övningar jag hoppas "betalar tillbaka" genom att göra kroppen stabilare även när den blir trött efter en mils löpning.

Alla övningar på gymmet görs med låga vikter/kroppsvikt och många repetitioner, minst tre set om 15-20 reps.

Summa idag: 60 min styrka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar