Min värld helt enkelt. Välkommen!

måndag 31 januari 2011

Campusbussen i riktning Norrköping, Rosen och kommunfullmäktige

Sitter på campusbussen påväg mot Norrköping och kommunhuset Rosen där vi har kommunfullmäktige ikväll. Ska som vanligt bli kul! Politik är roligt och viktigt, även i opposition lägger vi förslag gör ett bättre Norrköping.

Det är inte sådär jätteenkelt att pussla ihop sitt schema med kommunpolitiska uppdrag alla gånger. Jag pluggar ju, och har föreläsningar, lektioner, labbar och seminarier att gå på. Ibland, särskilt för labbar, ligger de dessutom på kvällen. Labbar mellan 17 & 21 är rätt vanligt förekommande, åtminstone på mitt program. Det är svårt att bara ta ledigt; skippar jag en föreläsning/lektion så missar jag viktig kunskap. Skippar jag en labb blir jag underkänd på det kursmomentet.

Samtidigt sammanträder kommunfullmäktige på kvällen den sista måndagen varje månad. Det brukar gå smidigt att passa in. Ibland börjar vi redan klockan ett, och det blir tuffare, men har gått hittills. Jag sitter i gymnasienãmnden också, och den krockar i princip alltid med något eftersom de ligger på dagtid.

Även om det blir krockar är jag ju naturligtvis både väldigt stolt och väldigt glad över mina förtroendeuppdrag. Det är en riktigt häftig känsla att gå upp i talarstolen i Rosen och veta att det man pratar om gör skillnad. Att vi sitter där för att vi har en idé om ett bättre Norrköping. Det är inget man tar lätt på.

Jobbar man kan man ta ledigt från jobbet för kommunfullmäktige. Man blir då kompenserad ekonomiskt för de timmar man missar. Som student funkar det inte så. Det jag missar i skolan får jag försöka ta ikapp på annat vis. Tack och lov för snälla klasskamrater! De timmar jag kunde extrajobbat på kvällen när jag läser ikapp det jag missat under dagen räknas inte.

Det är klurigt att engagera sig kommunpolitiskt som student. Synd, eftersom inte minst Norrköping med campus och massor av studenter behöver unga i politiken. Samtidigt finns det lösningar, inte minst föregångskommunen Solna har ändrat på t.ex. mötestider på nämnder till fler kvällar än dagar för att fler än etablerade politiker ska ha möjlighet att delta. Återstår helt enkelt att se hur pass förändringsbenãget Norrköping är...

2 kommentarer:

  1. Det är viktigt det du skriver om, ska vi vara representativa så måste alla kunna få möjlighet, det finns ex en begränsning i arvodesreglerna om maximalt 8 timmar ersättning/dygn. Själv jobbar jag enbart 12h skift, det gör att oftast har jag friskift vid sammanträde, fast de gånger jag tar ledigt så får jag bara ersättning för 2/3:delar av tiden........surt, skulle antagligen få många att avstå, samma med ersättning för OB-tid vid föregående nattskift.. Ibland är det tyvärr en förlust ekonomiskt att vara engagerad.

    Kvällstid skulle vara intressant, undrar om man skulle se samma fenomen som inom det fackliga arbetet, att engagemanget bara är intressant om det kan utföras under arbetstid =)
    Problemet blir väl barnpassning iaf för oss som är två skiftare i familjen, de få kvällar man är ledig ihop vill man nog också spendera hemma. Men det tål absolut att diskuteras, BRA!!!!

    SvaraRadera
  2. Politiskt engagemang är ju något man inte gör för pengar, men däremot blir det klurigt om man går back ekonomiskt på möten. Man ska inte förlora på att vara kommunpolitiskt engagerad...

    Frågan om barnpassning tycker jag är intressant. Inte minst för att den inte bara ställer till det för oss på måndagskvällar/dyl, utan för många andra på andra tider. Att vara ensamstående och jobba skift med små barn verkar vara i princip omöjligt. Där behöver vi faktiskt som kommun fundera över hur vi kan underlätta. Kanske underlätta för dagis som vill köra nattis/kvällis?

    SvaraRadera