Min värld helt enkelt. Välkommen!

söndag 16 januari 2011

Fascinerade opinionsmätningar

Det finns några saker med den senaste tidens opinionsmätningar jag tycker är lite extra fascinerande. Till att börja med är det januari 2011. Det är rätt långt till september 2014. Det är väl ingen som på allvar tror att det kommer se ut såhär i september 2014?

Klart att jag som moderat blir glad över mätningar där moderaterna leder över sossarna med över 10 procentenheter. Men jag vet ju också att det förmodligen inte riktigt kommer se ut så när det faktiskt gäller. Det är inte otroligt att moderaterna blir största parti nästa val. Fortsätter vi förnya oss och vara relevanta är det till och med troligt. Men det kommer nog inte att se riktigt så bra ut som det gör nu.

En annan sak som jag brukar fascineras över är också hur fort folk glömmer. Någon som kommer ihåg siffrorna från när Mona var nyvald partiledare? "Det är kört för alliansen" var det samlade omdömet. Sossarna hade ett ointagligt försprång. Sades det i alla fall. Men riktigt så ointagligt var det ju inte...

Jag är inget stort fan av opinionsundersökningar när det är så långt kvar till nästa val. Men det är klart det är roligt att ligga över 35%!

DN, SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar