Min värld helt enkelt. Välkommen!

onsdag 19 januari 2011

All kärlek alltid lika accepterad?

Jag är stolt över många saker som regeringen gjort. Inte allt, men mycket. Precis som det finns saker jag önskar att de hade gjort. Men en sak som jag är särskilt stolt över är att man tydligt visat att all kärlek är lika mycket värd. Det spelar ingen roll om du är homo eller hetero. Eller bi. Eller något annat. Reinfeldt & co gjorde en lagändring under förra mandatperioden som säger att även homosexuella par får gifta sig. All kärlek ska vara lika accepterad och lika mycket värd.

Jag vet att det inte alltid finns de som håller med. Jag vet att sådana beslut inte alltid är de lättaste att fatta, att det finns de som tvärt kan sätta sig emot. Men jag är stolt över det, för all kärlek är alltid lika mycket värd. Och även om Sverige kanske har en bit kvar innan alla accepterar att killar kan gilla andra killar, är vi ändå en bra bit på väg åt rätt håll. Tyvärr är det inte så överallt. Lisa Bjurvald skriver i DN om bögarnas situation i Ryssland. Ca 30 % blir utsatta för hot och våld, och polisen tar det inte på allvar. Det har gått så långt att 4 % i Ryssland anser att homosexuella borde utrotas. Ungefär en lika fräsch människosyn som i tyska nazister hade på 1930talet.

Jag ser framemot den dag då alla människor på jorden får tycka om varandra och bli accepterade för det. När det inte spelar någon roll om Kalle gillar Pelle. Oavsett i vilket land de bor. Oavsett regering. Oavsett allt. För all kärlek är lika mycket värd.

1 kommentar:

  1. Förlåt för detta reklaminlägg eller vad man ska säga.
    Men jag skulle uppskatta såå enormt om du kunde gå in på denna sida: http://www.facebook.com/pages/Emma-Roodlas-fotografier/112955065445124#!/photo.php?fbid=181181548579534&set=a.181181491912873.43703.170310116333344

    gilla deras sida och sedan kommentera på bild nr 3 min bild att ni röstar på den.

    Vinner jag kommer jag att lotta ut en fotografering. Jag skulle inte ragga röster så här om jag inte verkligen verkligen ville vinna :)!

    SvaraRadera