Min värld helt enkelt. Välkommen!

lördag 22 januari 2011

Mer än bara kaffe?

 
Baljan-kaffe

Kaffe är en rätt naturlig del av mitt liv. Jag dricker rätt mycket kaffe, framförallt i skolan. Oftast blir det kaffe från Baljan i skolan, i de vanliga klassiska "Baljanmuggarna". Tack vare kaffekort kopplat till min LiU-ID går det oftast på ett par minuter och hämta en ny kaffe. Baljankaffet är kanske inte direkt någon kulinarisk höjdpunkt på dagen, men det är i alla fall kaffe. Vill man ha lite godare kaffe på campus brukar café Javas kaffe vara bra. Kanske inte något superkaffe, men klart godkänt i alla fall.

Kaffe & bulle på Java
                                                                                                            
 Sitter man i B-huset, som vi Y-teknologer gör rätt ofta, blir det en och annan kaffe och bulle på Java. Kaffet smakar lite bättre även om det kostar ett par kronor mer. Gemensamt för de bägge alternativen är i alla fall att man köper det kaffet just för att det är kaffet man är ute efter. Bägge varumärkena signalerar också "student". Det är i princip bara studenter som hänger i Baljan, och som står ut med det kaffet. Men kostar kaffet 5 kr blir det kanske så...

Fin fantastiska termosmugg
från Starbucks som snälla
Hanna köpte i USA
De stora kaffekedjorna säljer ibland kanske mer ett varumärke än något annat. För vad är egentligen skillnaden på en latte från Waynes, eller en latte från Starbucks? Men jag, precis som många andra, reagerar nästan alltid "Åh, Starbucks, det som är så himla gott" varje gång vi ser den berömda gröna skylten. När Starbucks kom till Sverige (om än bara Arlanda) reagerar många med ett "äntligen". Fast jag vete sjutton om jag skulle kunna skilja på Starbucks eller Waynes, om jag fick göra ett blindtest.


Vaniljlatte från Waynes är
sjukt gott!

Oavsett vad. Jag tycker att kaffet smakar bättre när jag dricker det i min termosmugg från Starbucks. Och även om jag verkligen gillar latte från Waynes, så går få saker upp mot att sitta på Starbucks med en riktigt schysst latte i någon innovativ smak. Det är väl bara att gratulera Starbucks till ett lysande jobb med deras varumärke (och hoppas att de etablerar sig i Östergötland). 


4 kommentarer:

  1. Ganska skoj film, men lite kass kvalitet.
    http://www.youtube.com/watch?v=CwYxuV2dVzw

    Tänk att få en sån starbuckstäthet i Sverige ;)

    / Gurra

    SvaraRadera
  2. Haha, sjukt kul ju!

    SvaraRadera
  3. Ryktet säger att det är samma sorts kaffe i baljan och java :) Fairtrade från löfbergs på båda ställena om de inte ändrat på sistonde :)

    SvaraRadera
  4. Haha, det stämmer säkert! Men det skulle kanske kunna vara något med hur kaffet är bryggt? För det smakar rätt annorlunda i Java..

    SvaraRadera