Min värld helt enkelt. Välkommen!

torsdag 6 januari 2011

Kaffe inte riktigt rätt alltid

Jag tillhör dem som oftast dricker rätt mycket kaffe, särskilt under terminerna. Nästan alltid en kopp vid nio, ofta en till före lunch, sen en efter lunch, gärna en vid tre, och helst en till innan fem. Har jag möte på kvällen blir det lätt en eller två till. Även om kaffe sägs förebygga Ahlzeimers kanske det ibland blir lite mycket av de goda. Framförallt gäller det att kompensera med vatten för att inte bli uttorkad - då blir man ju ännu segare än om man skippar kaffet.

Kaffe är ju tydligen rätt beroende framkallande. För många resulterar en kaffe-fri-dag i huvudvärk och annat, och dit vill jag inte riktigt hamna. När jag är ledig dricker jag därför mycket mindre kaffe, oftast inget alls eller en-två koppar per dag. Än har jag inte märkt konstiga effekter av att avstå från kaffe, hoppas det fortsätter så!

Älskar däremot att dricka kaffe - i någon form - när jag är ledig. Finns det något skönare än att sitta på ett fik och dricka latte? Eller vakna till ljudet av kaffebryggaren som puttrar? Avkopplingskaffe liksom.

I alla situationer ska man nog dock inte dricka kaffe. Fråga bara piloten som välte kaffe över instrumentbrädan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar