Min värld helt enkelt. Välkommen!

måndag 17 januari 2011

HTC Wildfire hyfsat köldtålig

När jag köpte min HTC Wildfire i somras funderade jag lite kort över hur det skulle gå med en touch-telefon när det blev vinter? Men eftersom jag köpte den i juli när det var nästan 30 grader varmt och ventilationen på jobbet nästan packade ihop av värmeslag så tänkte jag inte så mycket på det...

Bild tagen med telefon på julafton
Termometern visade -28 grader...


 Läste en artikel i SvD idag om risken för problem med telefonen vid kyla, och känner inte igen mig alls! Och då minns jag förra vinterns gissel för de flesta av mina då helt iphonetokiga vänner. När det blev 20 grader kallt "dog" telefonen. Tämligen opraktiskt...

Jag har som sagt en HTC Wildfire, och testade ju att ha telefonen i jackfickan på skidjackan när jag vari Funäsdalen och åkte skidor. Kallaste dagen visade termometern -28 grader i skidbacken, men trots det krånglade inte telefonen särskilt mycket.

Jag upplevde att den blev långsammare när den blev kall, men inte farligt. Och det kan ha varit mina fingrar som blev långsamma av kylan. Kamerablixten stängdes också av med hänvisning till kylan. Annars fungerade telefonen perfekt.

Förut hade jag en Sony Ericsson C702, och den hade betydligt mycket mer bekymmer med kyla. Den stängde ofta av sig i jackfickan, särskilt i skidbacken, vilket inte var så smidigt alla gånger.

Däremot är det ju inte jättemysigt att behöva ta av sig vantarna för att peta på touchskärmen. Men det kanske finns någon smart lösning på det med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar