Min värld helt enkelt. Välkommen!

onsdag 29 december 2010

Alla drömmar ser inte likadana ut

SSUs ordförande Jytte Guteland skriver på Brännpunkt idag om den svenska skolan.

Jag är den förste att hålla med om att den svenska skolan behöver bli väldigt mycket bättre. På tok för många lämnar skolan utan fullständiga betyg, och många får sina drömmar släckta i den svenska skolan. I skolan, platsen som ska vara drömmarnas eget växthus.

Det finns väldigt mycket man behöver göra i den svenska skolan. Tydligare kunskapskrav, en bättre lärarutbildning för ge lärararna bättre förutsättningar i klassrummen, flexiblare skolgång och tydligare kopplingar mot framtiden är bara några saker. Men i min värld handlar det kanske framförallt om en sak som måste genomsyra alla förändringar.

Det handlar om drömmar. Alla människor drömmer om något till sin framtid, men alla drömmar ser inte likadana ut. Alla framtidsberättelser ser olika ut.

När jag gick på högstadiet och gymnasiet drömde jag om att bli ingenjör eller advokat. Jag ville förstå och påverka samhället, och jag ville veta hur saker om ting fungerade. Varför gick klockan bara om den fick ett batteri? Hur fungerade batteriet? Varför behövde mammas bil bensin för att kunna köras? Idag lär jag mig om samhället och påverkar genom att engagera mig politiskt. Och jag har lärt mig både om batterier och bensin på min civilingenjörsutbildning. Mina tonårsdrömmar är på god väg att bli sanna, och stegen mot mina nya drömmar tas varje dag.

Men det här var just mina drömmar. Och även om jag tackar några av mina fantastiska tidigare lärare i matematik och naturvetenskap för att det gick så, så var det ändå något som passade in i mallen. Alla förväntades lära sig mycket matematik, svenska, engelska, samhällskunskap etc. Precis de sakerna jag hade lätt för.

Men de flesta av mina klasskamraters drömmar såg helt annorlunda ut. Någon ville läsa modevetenskap och design på designskolor i London. Någon ville bli snickare och ta över sina föräldrars byggföretag. Någon ville guida människor runt jordklotet. Alla viktiga drömmar. Alla helt olika drömmar. Tyvärr förberedda skolan oss mest för min dröm. Tjejen som ville läsa i London ville förvisso läsa mycket engelska. Men matte B? Why? Vill man bygga hus är kanske matte B jätteviktigt. Men engelska B? Varför inte få lära sig bygga hus av proffsen, de som jobbar med att bygga hus?

Vi måste göra väldigt mycket för att förbättra den svenska skolan. Men för varje reform som genomförs, måste vi veta en sak. Alla drömmar är olika. Alla vill olika saker. Glöm för guds skulle inte det Jytte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar