Min värld helt enkelt. Välkommen!

torsdag 30 december 2010

Träning & motivation 2011

Inte många timmar kvar på 2010 och precis som alla andra år gäller det ju att fundera ut nyårslöften och mål inför nästa år. Har sällan varit något stort fan av nyårslöften, mål ska man såklart ha, men det vanliga löftet i stil med "äta nyttigare, träna mer, vara snäll" ger jag inte jättemycket för.

En sak som jag ska göra nästa år i alla fall är att springa halvmarathonloppet Kungsholmen Runt den 7/5. 2,1 mil är inte jättejättelångt, men det är så pass långt att jag måste träna för att komma runt. Åtminstone på ett behagligt sätt.

Och det är ett av skälen till att jag anmält mig. Då måste jag pallra mig ut och springa. Även om klockan är aptidigt. Oavsett om det regnar. Eller om soffan lockar jättemycket. För jag vet att hur mycket jag än gillar att springa/gymma/träna så finns det en liten uppförsbacke man måste över innan passen ibland. Inför 2011 satsar jag på de här motivationshöjarna, vad satsar ni på?

1) Ha träningsmål. Typ "Springa Kungsholmen Runt" eller "Ladda benmusklerna inför St Anton". Fast sista målet är 7/5 än så länge, roliga lopp/annat efter det uppskattas =)

2) Ha bra träningsgrejer. Det blir roligare att springa om man har snygga tights jämfört med sunkiga träningsbyxor. Åtminstone i min värld. Och bra skor är A och O, oavsett vad man pysslar med.

3) Motivation från andra. Jag gillar träningsbloggar, t.ex. Maratonbloggen eller fyra och trettiofart genom tillvaron. Samma sak med andra löparsiter typ jogg.se/. Jag triggas av idén "kan hon/han kan jag" och dessutom får man ofta bra tips om alltifrån mat till skor till intervaller.

4) Berätta för andra att du tränar/ska träna. Har du sagt att du ska träna så måste du ju det helt enkelt. Jag har både lagt ut på facebook om att jag ska träna (då kan man liksom inte ångra sig) och bloggat om att jag har tränat.

5) Tänka på effekterna av träning. Vi vet ju innerst inne att orkar vi med några träningspass då och då blir vi starkare, friskare och piggare. Även om det inte är den bästa motivationen kl 06:15 när det regnar och är +2 grader ute så är det värt att ha med i motivationstänket. För de absolut flesta av oss vill vara supermänniskor som klarar allt. Och även om inte det går, så blir det lättare att nå en liten bit och man tränar.

Och sist men inte minst. Det är faktiskt jäkligt kul att träna. Tycker man inte det - nej då ska man byta träningsform. Det finns något som alla tycker är kul!

1 kommentar:

  1. Vill bara tillägga att det är tungt i början men efter 1 till 3 veckor så släpper det. Kan rekommendera pulsklocka då kan du bestämma vilken typ av träning du vill åstadkomma, fett förbränning,syraträning eller konditionsträning. väljer man konditions träning märker man efter en till tre veckor att man tål en högre belastning. Go for it Carin

    SvaraRadera