Min värld helt enkelt. Välkommen!

söndag 19 december 2010

Kunskapsskolan satsar för fler kvinnliga chefer

Ser att min gamla skola Kunskapsskolan i samarbete med Investor AB har påbörjat ett projekt för att coacha unga tjejer till bli chefer.

Jag gick på Kunskapsskolan i Norrköping på högstadiet, och fortsatte (efter några månader på en annan skola) på Kunskapsgymnasiet.

Kunskapsskolan var något helt nytt när jag började där hösten 2000. Det här med friskolor överlag var inte så vanligt, framförallt inte på högstadiet. Om man inte ville välja Waldorfpedagogiken fanns inget annat alternativ till skola. Kunskapsskolan började med en helt ny pedagogik och skapade en stor möjlighet till att faktiskt välja skola. Jag var supernöjd efter mina tre år på Kunskapsskolan, och lika nöjd efter gymnasiet. Att få utvecklas i sin egen takt, få utmaningar när det behövdes och extra stöd när det var tuffare var otroligt värdefullt.

Egentligen skapar hela Kunskapsskolans arbetssätt bättre förutsättningar för att bli chef. Genom att få utvecklas, utmanas och kanske viktigast av allt - lära dig att sätta upp mål och uppnå dem läggs grunden till en bättre självkänsla. Och om det är någonting unga tjejer behöver för att senare våga bli chefer så är det just en bättre självkänsla.

Att det är få kvinnliga chefer inom industrin kan nog de flesta hålla med om och jag vågar satsa en slant på att ett sådant projekt gör mer för att få flera kvinnliga chefer än 10 kvoteringslagar. Heja Kunskapsskolan!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Kul att höra dina reflektioner över dina år på Kunskapsskolan/Kunskapsgymnasiet. Hoppas att du inte har något emot att jag citerar dig på Kunskapsporten? Tycker att det skulle kunna vara intressant för de som går på gymnasiet nu - och kanske inte riktigt ser nyttan av det de gör - att höra hur du ser på skolan nu i efterhand.

    Hälsningar
    Cecilia Alpstig
    Informationchef, Kunskapsskolan

    SvaraRadera
  2. Gärna det! Kan det motivera någon är det såklart jättekul.
    Läser fjärde året på civilingenjörsutbildningen teknisk fysik, och har nytta av Kunskapsskolans arbetssätt varje dag.

    Riktigt kul projekt ni startat!
    //Carin

    SvaraRadera